пятница, 27 марта 2020 г.

Групи 5-2, 5-3


Тема № 5. Сутність, значення та завдання менеджменту
1.     Суть поняття «управління» та менеджмент.
2.     Фази, обєкти та субєкти процесу управління.
3. Менеджмент як складова процесу управління. Значення та завдання менеджменту.
4. Складові та рівні менеджменту. Функції менеджера. Методи менеджменту. 
1.     Суть поняття «управління» та менеджмент.
В останні роки в Україні досить широко використовується термін “менеджмент”, який по суті є аналогом терміна “управління”, його синонімом.
Що спільного та відмінного у цих двох поняттях?
Термін “управління” значно ширшого значення, оскільки має відношення:
а) до різних видів людської діяльності (приклад управління космічним кораблем, управління термоядерною реакцією);
б) до різних сфер діяльності – управління державою;
в) до органів управління – державні і громадські організації, підприємства та їх об’єднання.
Термін “менеджмент” походить від англійського manage – управління, керування і має американське походження та не переводиться дослівно на іншу мову.
Менеджмент – це уміння досягти поставлених цілей, використовуючи працю, інтелект, мотиви поведінки інших людей. Менеджмент – функція, вид діяльності по керівництву людьми в самих різноманітних організаціях.
Отже, застосування терміну “управління” правомірне щодо загальної характеристики будь-якого виду людської діяльності, а “менеджмент” – щодо змісту, форм і методів конкретного управлінського впливу суб’єкта на об’єкт управління в умовах ринкових відносин.

2.     Фази, обєкти та субєкти процесу управління.
Об'єктами управління можуть бути поведінка окремих людей та груп, суспільна пра­ця і виробництво, технічні засоби, тварини і рослини. 
Об’єкти управління прийнято поділяти на три основних класи: управління технічними системами, управління біологічними системами та управління соціальними системами.
Соціальне управління відрізняється від двох попередніх видів вольовим впливом одних суб'єктів на свідомість і волю інших, а його об'єктами є соціальна організа­ція суспільства.
Соціальне управління має своє суб'єктно-об'єктне поле, до якого мож­на віднести діяльність політико-громадських об'єднань, поведінку окремих людей та груп, суспільну працю та економічну діяльність тощо. Вони утворюють декілька видів управління, які органічно виходять з влади: по­літичне, судове, економічне, духовне, корпоративне, сімейне.
Ключовим видом соціального управління є політичне управлінняяке відрізняється впливом одних суб'єктів управлінського впливу на свідомість і волю інших, а його об'єктами є полі­тична організація суспільства з притаманними їй політичною структурою та соціальними процесамиПолітичне управління - це процес узгодження інтересів і устано­вок держави з інтересами громадянського суспільства, різних соціа­льних верств, прошарків і груп, суспільних об'єднань і організацій на основі пізнання та використання об'єктивних потреб розвитку соціуму.

3.     Менеджмент як складова процесу управління. Значення та завдання менеджменту.
Значення менеджменту полягає в тому, що він забезпечує задоволення потреб споживачів товарів та послуг через ринок. Існування та престиж менеджменту обґрунтовується економічними результатами діяльності. Будь-які рішення приймаються з використанням менеджменту та несуть у собі економічний зміст. Тому ефективність менеджменту й діяльності менеджерів вимірюється економічними успіхами та результатами.
Основним завданням менеджменту необхідно вважати забезпечення існування підприємства (фірми) на ринку. У відповідності з цим завданням, менеджмент повинен забезпечувати рентабельність фірми на основі наявних у ній людських та матеріальних ресурсів. Успіхи та невдачі підприємства - це, в першу чергу, успіхи та невдачі менеджменту. Менеджмент повинен створювати умови фірмі для випуску товарів кращої якості за більш низькими цінами, або надавати кращі послуги, ніж її конкуренти.
Менеджмент виходить із того, що робітники та службовці - це найцінніший капітал фірми. Тому його завдання - це вирішення проблем своїх співробітників, задля яких й існує фірма.
Мета сучасного менеджменту - такий розвиток людини, за якого усі закладені в ній природою здібності могли б реалізуватися в бізнесі. Людина - джерело творчості, різноманітності, тому основне - підвищити зацікавленість працівників у ефективній роботі.
Одне із завдань менеджменту полягає у створенні нових ринків для фірми та забезпеченні швидкого реагування на всі зміни в соціальній сфері ринку. Ця задача реалізується через функцію маркетингу й функцію інновації (розробку нових товарів та послуг).
Наступне завдання менеджменту полягає в глибокому аналізі діяльності фірми. Керівництво не може бути чисто бюрократичним, адміністративним актом. Це - творча діяльність, яка виключає всі форми пристосування. Аналізувати діяльність підприємства слід перш за все з позицій споживача та ринку. Після завершення аналізу всіх сторін діяльності підприємства його керівництву необхідно збалансувати коротко- та довготермінові цілі свого розвитку.
Ще одним завданням менеджменту є доведення до співробітників фірми конкретних завдань, надання їм можливості контролювати власну роботу, а також бачити, який внесок у загальні результати діяльності зробила їхня праця. Співробітник, незалежно від того, є він звичайним працівником чи директором, повинен розуміти, що від його роботи залежить подальша доля підприємства.

4. Складові та рівні менеджменту. Функції менеджера. Методи менеджменту.
Діяльність менеджера має два основних рівні — стратегічний і оперативний.
На стратегічному рівні визначаються мета і завдання організації менеджменту на тривалий період, засоби й методи досягнення поставленої мети, плануються основні напрями діяльності підприємства. Цей рівень діяльності передбачає визначення видів продукції, яка буде випускатись, та ринків, на яких вона продаватиметься, а також засобів та завдань менеджменту, що забезпечать передбачуваний випуск та збут продукції. Так формується стратегія фірми.
На оперативному рівні окремо з'ясовуються дії працівників протягом конкретного періоду. Визначаються окремі цілі підприємства та менеджменту й люди, відповідальні за їх реалізацію.
За умов конкретної організації кожен менеджер має свої, передбачені посадовими інструкціями функції, але у нього є і загальні функції, які не залежать від посади. Він:
-         визначає цілі організації, вирішує, що треба для їх досягнення, 
-    забезпечує реалізацію визначених цілей, видає працівникам конкретні завдання;
-     забезпечує відповідні спонуку вальні мотиви у працівників і зв’язки у колективі та поза ним;
-         формує колектив організації, забезпечує узгодженість усіх його ланок;
-        організовує, налагоджує процес виробництва (обслуговування), встановлює види та обсяги робіт, термін їх виконання, розподіляє роботи між виконавцями;
-       створює структуру управління організацією, визначає основні принципи, способи та методи керування в колективі;
-       оцінює діяльність працівників організації, вирішує питання щодо доцільності їх використання;
-         піклується про професійне та ділове зростання підлеглих;
-        аналізує результати діяльності організації, прогнозує розвиток її на перспективу;
-        розробляє і здійснює маркетингову концепцію розвитку організації;
-     впроваджує інновації, дбає про завоювання організацією передових позицій на ринку.
Особисті якості сучасного менеджера
Як керівник і організатор, менеджер повинен мати певні якості, які б дали йому змогу спрямовувати діяльність колективу у потрібне русло з максимальною ефективністю. Розглянемо деякі з них.
Вміння реалізувати індивідуальний підхід до працівників.
Кожна людина — це особистість з притаманними лише їй рисами. Одним із завдань менеджера є розпізнавання нахилів своїх співробітників для найповнішого використання їх у повсякденній діяльності. Когось цікавить швидкий заробіток, інших — великий, декому — постійний заробіток важливіше, ніж великий, когось влаштовує стабільність становища фірми, інших цікавить кар'єра або просто потреба у спілкуванні. Використання в інтересах фірми здібностей і прагнень кожного працівника є головною метою індивідуального підходу менеджера.
Комунікабельність. Уміння спілкуватися — один із ключів до успіху, як підлеглі, так і керівництво чи ділові партнери прихильніше ставляться до людей, які вміють спілкуватися. Здатність переконувати, шукати компроміси, згладжувати суперечності — найголовніші характеристики керівника.
Інтелект. Необхідною умовою управлінського успіху є високі розумові здібності менеджера. Уміння всебічно аналізувати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і приймати на основі цього правильні рішення є запорукою підприємницького успіху.
Здатність навчати і навчатися. Менеджер мусить бути талановитим учителем для своїх підлеглих. Адже формування знань, умінь та навичок у персоналу — це, зрештою, підвищення їхнього фахового рівня, ефективності роботи всього колективу. Сам керівник теж повинен постійно орієнтуватися у нових ситуаціях, щоб ознайомити з ними найближчих підлеглих і нести ці знання іншим співробітникам своєї фірми, підприємства чи установи.
Вимогливість. Кожна поставлена мета має бути досягнута, інакше авторитет керівника може бути втрачений.
Здатність до виваженого ризику, особливо в управлінських рішеннях, гарантує уникнення багатьох проблем, пов'язаних із підприємницькою діяльністю.

Контрольні завдання

1
рівень

1. Виберіть правильну відповідь: менеджмент — це:
а) виконання розпоряджень;
б) діяльність підприємства;
в) організація ефективної роботи;
г) форма виробничих зв'язків.

2. Які з названих елементів є складовими управлінської діяльності:
а) продаж;
б) планування;
в) організація виробництва;
г) встановлення ринкової рівноваги;
ґ) мотивація;
д) контроль?

3. Функція організації — це:
а) координація дій окремих структурних підрозділів;
б) різні види зв'язків підприємства;
в) управлінська піраміда;
г) формування інтересу до діяльності;
д) зв'язок між керівником і виконавцем;
е) координація дій окремих структурних підрозділів?

2 рівень

4. Укажіть, що є головною метою менеджменту:
а) одержання максимального прибутку;
б) задоволення потреб споживачів — клієнтів організації;
в) одержання максимального прибутку та вирішення загальносуспільних завдань.
Поясніть свою думку.

5. Охарактеризуйте рівні менеджменту:
а) стратегічний;       
б) оперативний;
в) управлінський.
6. Дайте визначення понять: «менеджмент», «контроль», «планування», «управління».

3 рівень

7. Назвіть і охарактеризуйте необхідні особисті якості менеджера.
8. Проаналізуйте значення мотивації праці в сучасному виробничому процесі.
9. Поясніть на конкретних прикладах, чому контроль є важливою складовою управлінської діяльності.

4  рівень

10. Покажіть на конкретних прикладах, які ролі потрібно виконувати керівникові-менеджеру на підприємстві.
11. Назвіть, які види праці на підприємстві вам подобаються найбільше. Як ви оцінюєте свої здібності як виконавця? Як менеджера?
12. Поясніть, як пов'язані менеджмент і продуктивність праці.

Ситуації для обговорення
1. У США кажуть так: "Поки менеджер або підприємець працює, він повинен вчитися". Чи правильно це?
2. Чи необхідно вивчати зарубіжний досвід при підвищенні кваліфікації працівників? Складіть програму підготовки спеціаліста-менеджера.
3. Чи доцільно стажувати наших управлінців за кордоном?
4. Акіо Моріта, творець і глава всесвітньо відомої електронної корпорації "Соні", неодноразово повторював американським бізнесменам: "Ви поважаєте тільки ділових людей, які вміють швидко заробити гроші. Ми ж у Японії цінуємо наших інженерів і техніків: для нас честю є трудитися в області безпосереднього виробництва ". Прокоментуйте. Як співвіднести ці слова з українською практикою управління?
5. Сформулюйте систему знань сучасного менеджера. Як довго необхідно вчити менеджерів?

Комментариев нет:

Отправить комментарий

 Група 3-3!!! Код доступу до гугл класу з предмету "Облік, калькуляція і звітність"  ibneoge